Persoonlijk verhaal – Karel van Hoof – 150 jaar spoor in Best

Karel op de fiets naar het werk

De eerste keer dat Karel naar het spoor ging was op 11 juni 1945, 18 jaar, en vol verwachting ging hij op de fiets van t Heieind naar Eindhoven om zich te melden bij meneer Peters van de seinkamer van Station Eindhoven. Zijn eerste werkdag was in opleiding bij de telefooncentrale en al snel moest Karel zelfstandig aan de slag. Na een half jaar ging de telex weer in dienst na de oorlog en Karel heeft deze bediend totdat hij op het treinregelingsbureau werd geplaatst. Na alle verplichte cursussen te hebben doorlopen kon Karel op verschillende stations worden ingezet.

 

In 1952 werd Karel overgeplaatst naar Tilburg en werd daar stationsbeambte. In Tilburg is Karel getrouwd met Dora en daar kregen zij drie gezonde zonen.

Begin jaren 60 is het spoor begonnen met de automatisering en werden de alarmseinen vervangen door lichtseinen, terwijl het blokstelsel ook geheel geautomatiseerd werd. Hierdoor werd de bediening van de seinen op kleine stations overbodig en werden de treindienstleiders op de kleinere stations vervangen door stationsbeambten binnendienst.

Voor een kaartje naar Karel

Voor een kaartje naar Karel

 

Karel deed verzoek tot overplaatsing naar station Best en begon daar per 1 januari 1965 als stationsbeambte. Met veel plezier! Hij moest wel drie van de vier weekenden werken maar daar stond tegenover dat hij met zijn gezin lekker in Spanje op vakantie kon gaan met de trein.

 

 

Veel Bestenaren kennen Karel nog als de kaartverkoper van het Bestse station.

Tweede station met tunneltje onder spoor door

Tweede station met tunneltje onder spoor door

In 1975 werd het oude station gesloopt voor een veel minder mooi maar modern station. Dit station werd voorzien van een tweede perron door middel van een tunnel. Gemeente Best, NS personeel en de Heemkundekring hebben geprotesteerd en wilden de bouw van het nieuwe station tegenhouden maar dit protest werd niet gehonoreerd.

Dit bracht bij Karel het idee naar boven, om aan de hand van de originele bouwtekening, het oude station op schaal na te bouwen. Nadat het eerst een tijd bij de gemeente heeft gestaan is de maquette op dit moment ondergebracht bij de Heemkundekring van Best.

Maquette van het eerste station gemaakt door Karel van Hoof

Maquette van het eerste station gemaakt door Karel van Hoof

 

In 1983 heeft Karel afscheid moeten nemen van zijn baan bij het spoor maar hij is altijd betrokken gebleven bij alles wat maar te maken heeft met het station in Best. Zo ook de vele werkzaamheden van de hyper moderne spoortunnel met de feestelijke opening in 2002!

 

 

Eén wens bleef nog bij Karel knagen en dat was de oude seinpaal bij het station. Toen het spoor onder de grond ging, vond Karel dat er een blijvende herinnering moest komen. De oude seinpaal moest bij het station worden geplaatst, maar het kwam niet van de grond. Karel had de plannen voor het verplaatsen van de seinpaal al lang in de ijskast gezet. Toen Karel in Groeiend Best las dat er in het kader van de Nationale Ouderendag 2014 een wens ingediend kon worden, heeft hij zijn verzoek herhaald. Karel stond ervan te kijken dat zijn wens werd gehonoreerd.

lintjeknippen1   3okt2014

http://www.heemkundebest.nl/nieuws-en-agenda/nieuws-1/oude-seinpaal

Karel van Hoof vertelt nog steeds gepassioneerd over zijn tijd bij het spoor en ik hoop dat hij dat nog een lange tijd in goede gezondheid mag blijven doen.

Share