Nee, de boeren in Oirschot waren niet bang voor de komst van treinen

P1050319
ED correspondent Henk van den Heuvel in gesprek met Johan Noltes, voorzitter organisatie 150 jaar Spoor in Best!

Best – In de afgelopen twee eeuwen is er veel veranderd in Best. Nadat in 1860 een wet werd aangenomen voor de aanleg van een spoorverbinding van Vlissingen , Breda, Tilburg, Boxtel, Best, Eindhoven, Helmond naar Venlo kwam dwars door Best ( het dorp werd in twee stukken verdeeld ) een spoorlijn te liggen. Op 1 juli 1866 was de spoorlijn klaar en vertrok de eerste trein vanuit Best. Een feestelijke gebeurtenis die nu, 150 jaar geleden, in het weekend van 7 tot en met 10 juli gevierd wordt met activiteiten voor jong en oud. Johan Noltes ,voorzitter van het comité 150 jaar Spoor in Best,  duikt met terug in de geschiedenis van 150 jaar spoor in Best en maakt daarbij dankbaar gebruik van het boek “Sporen door Best’ van de Stichting Geschiedenis van Best. `

Jarenlang deed in Best het verhaal de ronde, dat de spoorlijn via Best en niet via Oirschot werd aangelegd, omdat de boeren in Oirschot dachten dat als de treinen met veel rook en geraas voorbij zouden komen, de koeien zo van streek zouden raken dat zij daardoor geen melk meer zouden geven. Ook waren de inwoners van Oirschot bang dat het gedaan zou zijn met de rust in het dorp en er veel ”vrimd volk” in het dorp zou komen wonen` vertelt Noltes met een glimlach. In werkelijkheid valt in de archieven te lezen dat Oirschot in 1857 juist veel moeite deed voor een spoorlijn langs haar dorp. Militaire belangen zorgden ervoor dat de spoorlijn aan de neus van Oirschot voorbijging. Al snel nadat het enkel spoor tussen Boxtel en Eindhoven in 1866 in gebruik was genomen, bleek er behoefte aan een tweede spoorlijn omdat zowel vanuit Tilburg als `s Hertogenbosch in Boxtel bij elkaar kwamen en vandaar één spoor naar Eindhoven liep. Jammer was wel dat het meer dan honderd jaar oude stationsgebouw in 1975 ten prooi viel aan de slopershamer. Een nieuw, functioneel, stationsgebouw werd in 1977 geopend , maar verdween begin april 1998 vanwege de bouw van spoortunnels.

` In september 2002 heeft Best al een feestje gevierd vanwege een spoorverdubbeling en, heel uniek, een spoortunnel. Daardoor kan er meer vervoerd worden door Best en hoeven de Bestenaren niet meer elke minuut voor gesloten spoorwegbomen ( o.a. in de Hoofdstraat en W. de Zwijgerweg)te staan wachten tot treinen voorbij razen`, besluit de voorzitter van 150 jaar Spoor in Best.

Alle redenen voor een feestje in het weekend van 7 juli.

Festiviteiten i.v.m. 150 jaar Spoor in Best
Doorlopend programma  van CultuurSpoor en Best Bijzonder

  • Donderdag 7 juli: vanaf 13.30 uur rijdt een speciale trein door Best. Vertrek vanaf Huize Nazareth. Tijdens de rit geeft Heemkundekring Dye van Best uitleg over de veranderingen door het spoor.
  • Vrijdag 8 juli: vanaf 20.00 uur is er een muziekspektakel op het stationsplein
  • Zaterdag 9 juli: 11.00 – 12.30 uur een workshop `Trein van de Toekomst` bij CultuurSpoor. 10.00 – 16.00 uur: een design project in het Heerbeeck College. 10.00 – 16.00 uur een expositie over 150 jaar Spoor in Best door de Heemkundekring van Best en een modelspoorproject van vier scholen uit Best en om 11.00 uur de officiele opening door het college van Best. Dit alles in de Prinsenhof. In het centrum van Best rijdt tussen 12.00 en 16.00 uur een kindertreintje door de winkelstraat. Verder een muziekspektakel in de Hoofdstraat en zijn foto`s en kunstwerken in de etalages van de winkels in het centrum te zien.
  • Zondag 10 juli: op het stationsplein brunch en frühshoppen vanaf 11.00 uur, een muziekspektakel en vanaf 13.00 uur een fietstocht o.l.v. IVN Best. In de Prinsenhof films en modelspoor en om 15.00 uur de prijsuitreiking van het project Modelspoor.

Zie  voor meer informatie ( o.a. kaartjes voor de activiteiten): www.150jaarspoorinbest.nl.

Share