Het tweede station (stukje geschiedenis)

Tweede station
In februari 1975 werden door de NS gesprekken gevoerd met de gemeente Best over de innovatie of nieuwbouw van het station in Best. Hierbij kwam ook een voetgangerstunnel ter sprake. De gemeente heeft nog geprobeerd het oude gebouw te behouden en op de monumentenlijst te plaatsen. Maar…

Er stonden al diverse soortgelijke stations als monument genoteerd. Volgens de NS was het oude gebouw kwalitatief slecht, vergde hoge onderhoudskosten en voldeed niet aan de eisen voor uniformiteit.

Ir. C. Douma van architectenbureau Articon B.V. maakte het ontwerp voor het nieuwe station. In het ontwerp was een bureau gepland met een loket voor de kaartverkoop en een ruime wachtkamer. De overkapping van het station liep door tot de toegang naar de nieuwe voetgangerstunnel. Vanwege deze tunnel moest men het perron verbreden. Hierdoor moesten ook de beide sporen en de bovenleiding verlegd worden. Deze kosten waren niet voorzien en dreigde roet in het eten te gooien. Dankzij de bemiddeling van het Bestse Tweede Kamerlid Ir. P.A.M. Cornelissen zetten de Nederlandse Spoorwegen het project toch door.

Aannemersbedrijf I.B.C. uit Best bouwde het nieuwe station en Aannemersbedrijf van Drunen uit Den Bosch maakte de voetgangerstunnel. Burgemeester Mr. J.J. de Leeuw opende op 22 april 1977 het nieuwe station. Het station heeft echter maar 21 jaar dienst gedaan en werd in april 1998 weer gesloopt.

Share